Amelisweerd Agenda 2017: van 0 tot…

Het is gelukt! De eerste zelfstandige productie van BRNK, waarin ik mijn talenten als vormgever, redacteur en projectmanager heb gecombineerd, is werkelijkheid geworden. Het was al langer een wens, maar het juiste project diende zich niet vanzelf aan. Daarom heb ik niet gewacht, maar zelf gezorgd dat deze droom werkelijkheid werd. Nu kan ik vol trots zeggen dat ik initiatiefnemer én ontwikkelaar ben van de Amelisweerd Agenda, met eigen producten zoals een gedrukte agenda, een digitale evenementenkalender en een blog. Lees hier hoe me dit gelukt is…

Hoe het begon

Eind september 2016 werd het idee concreet: de Amelisweerd Agenda 2017 zou er gaan komen, linksom of rechtsom. Als liefhebber van de landgoederen Amelisweerd & Rhijnauwen was het me al eens opgevallen dat het eigenlijk ontbrak aan gezamenlijk platform waarop de verschillende ondernemingen en organisaties op de landgoederen zich presenteerden. De agenda zou in ieder geval dat gat kunnen vullen. Verder zou het natuurlijk leuk zijn om de agenda te vullen met mooie foto’s van de landgoederen en praktische informatie. En omdat ik als ervaren projectmanager niet genoeg had aan de opdrachten die ik als grafisch ontwerper voor anderen uitvoerde, zou ik de ontwikkeling van de agenda zelf ter hand nemen om zo ook weer eens even lekker projectmatig bezig te zijn. Van 0 tot eindproduct in zestig seconden, zeg maar.

Eerste stappen

De eerste stap was natuurlijk om de ondernemers en de organisaties die ik op het oog had om in de agenda mee te nemen, te benaderen met mijn idee. Ik kreeg positieve en enthousiaste reacties, maar er was ook sprake van scepsis en terughoudendheid. ‘Iedereen heeft tegenwoordig toch een digitale agenda’ en ‘dat gaat op zo’n korte termijn toch niet meer lukken’ waren zo een paar reacties. Weerstand, geen mooiere basis dan dat om te laten zien dat er, ook in de korte tijd die er in 2016 restte, iets moois en, niet onbelangrijk, iets praktisch bruikbaar van te maken.

Troef

Gelukkig had ik naast mijn eigen kennis en ervaring als vormgever en projectmanager nóg een troef achter de hand. Ik kende iemand die hard bezig was om zich als illustrator te ontwikkelen en die bereid was om voor de Amelisweerd Agenda illustraties te maken. Normaalgesproken onbetaalbaar natuurlijk, maar omdat we de agenda allebei zagen als een portfolio opdracht waarmee we onszelf op de kaart konden zetten, hoefde het geen winstgevend project te worden. Quitte spelen was voldoende voor ons. Het betekende dat de agenda, met deze illustraties, een heel eigen uitstraling zou gaan krijgen.

Hoe belangrijk die uitstraling was, werd wel duidelijk toen de ondernemers en organisaties de eerste concepten onder ogen kregen. Niet alleen zorgde mijn stelling – die agenda gaat er gewoon komen – ervoor dat scepsis langzamerhand wegebde, door de meerwaarde die de illustraties opleverde ontstond er enthousiasme voor het project.

Fotografie

Dat enthousiasme werd ook gevoed door de foto’s die inmiddels geselecteerd waren voor de agenda. Naast foto’s van een paar van de meewerkende ondernemers en organisaties, was het ook gelukt om de medewerking te krijgen van verschillende fotografen. De landgoederen zijn natuurlijk een dankbaar onderwerp voor elke fotograaf, dus speurwerk op internet had mij een aardige selectie foto’s opgeleverd. Ik benaderde de fotografen en vroeg ze of ze hun werk voor de agenda beschikbaar wilden stellen. Voor de meeste professionele fotografen was, logischerwijs, ‘om niet’ niet aan de orde. Er staat dus ook maar een enkele foto in de agenda die van een professionele fotograaf afkomstig is. Maar de foto’s van sommige ‘hobbyfotografen’ doen niet onder voor het professionele werk. Juist de liefde voor fotografie zorgt voor een hoog niveau van de foto’s die sommige amateurfotografen weten te bereiken. De Amelisweerd Agenda loopt over van het bewijs daarvan.

Een snufje cultuur

Armando, fragment ‘Uit Berlijn’

Kon het nog mooier? Zeker. Na de stoute schoenen aangetrokken te hebben, (zo voelde het voor mij) vroeg ik ook de kunstenaar Armando om zijn medewerking. Een tekstfragment uit een van zijn verhalen siert een van de muren van MOA | Museum Oud Amelisweerd en past prima bij een foto van het ‘norse’ landhuis. Zijn toezegging zorgde ervoor dat er voor mijn gevoel geen weg meer terug was en de ontwikkeling van de agenda kwam in een stroomversnelling. Ik benaderde ook het stadsdichtersgilde met een verzoek om gedichten over de landgoederen. Stadsdichters Alexis de Roode en Onno Kosters reageerden en stelden beiden een gedicht beschikbaar.

Lekkerbekken

Bovendien was het nu ook zover dat ik besloten had een aantal geïllustreerde recepten op te nemen in de agenda. De landgoederen zijn natuurlijk ook bekend vanwege hun culinaire pareltjes en de Veldkeuken en het Stayokay café hadden er wel oren naar om hiervoor recepten aan te leveren. Nog een paar andere recepten met typische ingrediënten van de landgoederen waren snel genoeg gevonden. De recepten werden prachtig geïllustreerd en zo werd de agenda een mooie mix van verschillende vormen van cultuur en natuur, met een hele eigen uitstraling.

Het resultaat

Ik zal je verder niet vervelen met wat er nodig was om alle content te verzamelen, de agenda verder vorm te geven, de kleuren te bepalen, het drukwerk voor te bereiden en te begeleiden en er ondertussen voor te zorgen dat de agenda ook nog een beetje op tijd (vóór Sinterklaas) voor de verkoop beschikbaar zou zijn. Als initiatiefnemer en maker kan ik alleen maar zeggen: allemaal gelukt. Dus was het moment dat ik de eerste gedrukte agenda uit de doos haalde een bijzonder moment. De eerste keer dat je de pagina’ door je vingers laat glijden en je beseft hoe mooi de agenda geworden is, weet je dat het project een succes is.

Uit m’n comfortzone

Het ontwikkelen van de agenda was een stap die nog binnen mijn comfortzone viel. De volgende stap, het eigenhandig verkopen van de agenda’s, was nou niet meteen ‘mijn ding’. Eerst met proefexemplaren, later met de echte gedrukte agenda onder de arm, ging ik op pad. Met 0 tot weinig kennis van percentages en in consignatie verkoop stootte ik hier en daar mijn neus, maar kwam ook op plekken waar betrokken ondernemers de kwaliteit van de agenda herkenden, met iets minder genoegen wilden nemen en het risico aandurfden de agenda op het schap te leggen. Verkoop bij een aantal verkooppunten in de stad en op de landgoederen had ik dus weten te realiseren, nu nog de verkoop via een eigen verkoopkanaal.

Online marketing vs. marktkoopmanschap

Voor dat laatste doel was een eigen website voor de agenda natuurlijk het geschikte middel. Natuurlijk gekoppeld aan social media, want de bezoekers moeten ergens vandaan komen.

Indebuurt Utrecht: Amelisweerd Agenda

Het ontwikkelen van de agenda was nog een klus die voor mij nog makkelijk te overzien was, met de intrede van de social media als marketing middel kwam ik in een rollercoaster van geheel andere orde terecht. Het gebruik van Instagram en Facebook dwong me er toe om bijna dagelijks de score van mijn berichten bij te houden en nieuwe berichten te bedenken en vorm te geven. Maar met resultaat, want het leverde me een interview op met het nieuwsplatform Indebuurt Utrecht, zodat ik met mijn agenda een nog breder publiek wist te bereiken.

Was de periode vlak voor Sinterklaas, toen de agenda net vers van de pers kwam, al een hectische periode, de periode voor kerst werd nog gekker. De dagen van het oude jaar tikten steeds sneller weg en het was maar de vraag of de stapel agenda’s net zo snel zou slinken. Eigenhandige verkoop op twee kerstmarkten vlak voor kerst maakten van mij en passant ook nog even een echte marktkoopman en agenda voor agenda nam de stapel in omvang af. Door mijn bemoeienis als website-bouwer van Snelwegen-Utrecht raakte ik ook betrokken bij de actie 15 tegen 14, de crowdfundings-actie in het kader van het verzet tegen de verbreding van de A27 bij Utrecht. Mijn Amelisweerd Agenda werd, uiteraard vanwege het onderwerp, ingekocht als giveaway voor de donateurs die een bepaald bedrag doneerden. Zo raakte ik in januari ook nog door de laatste stapel agenda’s heen.

Hoogtepunt

Met burgemeester Jan van Zanen

Een van de laatste agenda’s kreeg een bijzondere bestemming. Tijdens de nieuwjaarsreceptie kreeg ik de kans om Jan van Zanen, burgemeester van Utrecht, aan te schieten. Ik vertelde kort over mijn agenda en werd door hem uitgenodigde om later die maand bij hem op het Stadskantoor langs te komen. Daar kon ik hem officieel een exemplaar van de Amelisweerd Agenda overhandigen, voor mij misschien wel het hoogtepunt van het gehele agendaproject.

365 dagen plezier

Was het daarmee over voor de Amelisweerd Agenda 2017? Zeker niet. Ik realiseerde me dat mijn agenda op allerlei plekken terecht gekomen was en dat de agenda her en der gebruikt wordt door de mensen de er een hadden gekocht of gekregen. Ik zag ze voor me, bladerend langs de mooie foto’s en illustraties, de gedichten en recepten lezend, zoekend naar de juiste datum van een evenement, een afspraak noterend… Met alle reacties die ik heb gekregen op de agenda weet ik dat er van de agenda genoten wordt en dat de agenda met plezier gebruikt wordt.

Digitale evenementenkalender

Ik realiseerde me ook iets anders. Met alle data die de verschillende organisaties en ondernemingen mij aangeleverd hadden, had ik een waardevolle bron van informatie in handen gekregen. En daar had ik een goede bestemming voor. Ik ging op zoek naar een geschikte tool en toen ik die eenmaal gevonden had, zette ik alle data in de vorm van een digitale evenementenkalender op de website van Amelisweerd Agenda. En met die tool was ik ook in staat om ook nieuwe evenementen en activiteiten op de kalender te zetten. En zo wordt mijn website over de landgoederen een echt platform waar allerlei informatie over de landgoederen te vinden is. Want behalve de activiteitenkalender vind je er ook informatie over de organisaties en ondernemingen die er gevestigd zijn, over de natuur en cultuur die er te vinden is, over de historie en over de planten en dieren die op de landgoederen huizen. Inmiddels is er ook een tweewekelijks blog, waardoor de website niet alleen via de evenementenkalender van nieuwe info wordt voorzien, maar ook via de berichten in mijn blog. En, commercieel gezien niet onbelangrijk, inmiddels is er ook een begin van webshop waarin naast de agenda een set ansichtkaarten met recepten te vinden is, maar waar straks ook de agenda 2018 te vinden is en wie weet welke landgoederenproducten straks nog meer!

Stap voor stap

Kortom, je begint vanaf 0 met niet meer dan een idee en je eindigt met… Nou ja, eigenlijk is het nog helemaal niet klaar. De Amelisweerd Agenda 2017 is het eerste tastbare resultaat van dit project, maar als ik zie wat het me inmiddels allemaal al opgeleverd heeft aan ideeën en vervolgstappen, dan is het einde nog niet in zicht. Achter elke deur opent zich weer een andere deur…

Benieuwd geworden naar de website van Amelisweerd Agenda? Kijk dan hier:   Amelisweerd Agenda

Nieuwsgierig naar de gedrukte Amelisweerd Agenda 2017  en naar wat anderen er van vinden?

Kijk dan hier:   Amelisweerd Agenda 2017

 

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een project zoals de Amelisweerd Agenda?

Hiermee kan ik je helpen:

  • Projectmanagment: ik kan het hele project voor je uit handen nemen, maar we kunnen ook overleggen over op welke onderdelen ik je kan ondersteunen
  • Vormgeving: grafische vormgeving, typografie, kleurgebruik, foto’s en illustraties
  • Teksten: schrijven, redigeren en eventueel vertalen
  • Productie: interactieve pdf, drukwerk etc.

Neem voor een vrijblijvend verkenningsgesprek contact op via het  Contactformulier

Author: cees@brnk

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *