‘Love your people…’

‘Love your people…’

Als grafisch vormgever ben ik regelmatig betrokken bij de opmaak van het personeelsblad van een grote organisatie, of beter gezegd, het ‘company magazine’. Voor mij als vormgever is het leuk om zien hoe de huisstijlregels toegepast worden op het company magazine, maar als ontwikkelaar van content vind ik het nog leuker om te zien wat zo’n organisatie allemaal doet om zijn medewerkers bij de doelstellingen van de organisatie te betrekken. Want dat is waar een modern company magazine een belangrijke rol bij speelt: het neerzetten van je merk en zorgen voor een optimale ‘customer experience’. Die customer experience zit ’m niet zo zeer in het logo en het lekkere smoel van je website, maar die zit ’m hoofdzakelijk in de manier waarop je medewerkers de beleving van jouw merk uitdragen. Enorme bedragen uitgeven aan een nieuw huisstijl zonder je medewerkers mee te nemen in de beleving die je je klanten wil laten ervaren is gewoon weggegooid geld.

Voor een eigentijds company magazine betekent het dat er niet alleen top-down verteld wordt wat de organisatie allemaal van de medewerkers verwacht, maar dat de medewerkers ook de kans krijgen om zelf mee te denken over en invulling te geven aan de doelstellingen van de organisatie. Delen van kennis en ervaringen is daarbij een belangrijk middel dat niet alleen helpt om goede ideeën binnen de organisatie verspreid te krijgen, maar ook zorgt voor een groter saamhorigheidsgevoel onder de medewerkers. Medewerkers uit verschillende landen en regio’s herkennen situaties die anderen meemaken en juist de ideeën die vanaf de werkvloer komen dragen er aan bij dat medewerkers het idee hebben dat ze er ook toe doen.

Een eigentijds company magazine is onderdeel van een Conversation Company en bestaat uit een mix van berichten: de boodschap die het management aan z’n medewerkers mee wil geven, waaronder natuurlijk de successen en nieuwe ontwikkelingen, het delen van handige tips en ervaringen om te zorgen dat het werk nog beter gedaan kan worden, een kijkje in de keuken bij verschillende afdelingen, zodat ook andere afdelingen weten waar een afdeling mee te maken heeft, een persoonlijke touch zodat ook een grote organisatie een menselijke maat blijft houden en medewerkers weten dat ze niet alleen als medewerker, maar ook als mens gezien worden. Bij een van de organisaties waar ik betrokken ben bij de productie van het personeelsblad is bijvoorbeeld een fonds in het leven geroepen om individuele medewerkers te kunnen helpen die op de een of andere manier in de financiële problemen zijn gekomen, vaak gerelateerd aan problemen met de gezondheid bij een van de gezinsleden van de medewerkers of aan gezinsuitbreiding. Zo is het sociale gezicht van een organisatie meer dan een obligate tekst op de website, maar maakt daadwerkelijk deel uit van het dna van een organisatie.

Belangrijkste troef van een echt company magazine is natuurlijk het feit dat medewerkers echt iets in handen hebben en mee kunnen nemen naar huis. Grote kans dat andere gezinsleden er ook een blik in werpen en enthousiast de boodschap van jouw organisatie verder uitdragen. Dat is toch wel iets anders dan een berichtje op Intranet of een interne mail, die door gebrek aan tijd niet gelezen worden en die bij lange na niet het bereik hebben van een magazine dat speciaal op jou als medewerker gericht is en waar bij de koffieautomaat over gepraat wordt. Vraag je maar eens af waarom in het tijdperk van de digitale nieuwsbrieven en i-Pad-magazines er toch weer zoveel organisaties zijn die inmiddels ook weer graag met hun achterban communiceren via een ‘ouderwets’ papieren tijdschrift…

Natuurlijk lijkt het opzetten van een company magazine een hele klus, maar door gebruik te maken van mijn kennis op dit gebied en dat te combineren met de talenten die in jouw organisatie aanwezig zijn, is het mogelijk om op korte termijn de inhoud te bepalen en te inventariseren wat er nodig is om de content te ontwikkelen. Bovendien beschik ik via mijn netwerk over ervaren content-ontwikkelaars die ingeschakeld kunnen worden.  Zelf heb ik niet alleen ervaring als grafisch vormgever, maar ook als projectmanager en redacteur en weet wat er nodig is om met meerdere teamleden een deadline te halen én een mooi product neer te zetten.
Zo creëer je met je personeelsblad een platform waar kennis en ideeën uitgewisseld worden én dat door personeelsleden ervaren wordt als een cadeautje. Wat is er mooier dan je medewerkers blij te maken en er zo voor te zorgen dat ze inderdaad de befaamde ‘extra mile’ gaan lopen?

Meer weten over het opzetten van een company magazine en hoe een company magazine past in het concept van een Conversation Company?
Of ondersteuning nodig bij de opmaak en ontwikkeling van de content? Neem dan contact op via 06 18204968 of stuur een bericht via het Contactformulier.

Kijk ook hier: Company magazine.

 

conversation-company-magazine

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Author: cees@brnk

Share This Post On